Orientering om datasikkerhedsbrud fra Danske Tandplejere

Danske Tandplejere er blevet bekendt med, at der hos en underleverandør til vores it-leverandør, Computer Camp A/S, er konstateret et hackerangreb, som kan omfatte personoplysninger, der blandt andet vedrører dig.

Computer Camp og deres underleverandør opbevarer bl.a. Danske Tandplejeres medlemsoplysninger, oplysninger om tidligere medlemmer samt kontaktoplysninger på andre relevante personer og samarbejdspartnere. De oplysninger om nuværende og tidligere medlemmer, som potentielt kan være omfattet af hackerangrebet, er:

• Navn
  • Køn
  • Kontaktoplysninger
  • Personnummer
  • Medlemsnummer
  • Ansættelsesforhold
  • Uddannelse
  • Tillidshverv
  • Kontingentforhold/-status

Det er vigtigt for os at understrege, at alle de oplysninger, der eventuelt er gemt om dig vedrørende juridisk rådgivning (mails, kontrakter, telefonnotater m.v.), ikke opbevares hos Computer Camp eller den underleverandør, som er omfattet af hackerangrebet.

Hackerangrebet bestod i, at en ukendt tredjepart havde hacket sig ind hos Computer Camps underleverandør og forbi Computer Camps kryptering og overvågningssystemer til deres it-systemer, hvor bl.a. Danske Tandplejeres oplysninger opbevares. Dette resulterede i, at der ikke var og fortsat ikke er adgang til systemet. Computer Camp har oplyst, at de forventer, at systemadgangen vil være genetableret tirsdag morgen.

Hackerangrebet blev ifølge Computer Camp stoppet straks efter konstateringen heraf, sådan at hackeren ikke efter dette tidspunkt har haft adgang til it-systemerne. Det er imidlertid ikke muligt for Computer Camp med sikkerhed at sige, om hackeren inden dette tidspunkt har haft adgang til personoplysninger bl.a. tilhørende Danske Tandplejere.

Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke har kendskab til eller anledning til at tro, at oplysningerne er eller vil blive misbrugt. Derfor har vi heller ingen forventning om, at episoden har haft eller kommer til at få nogle konkrete negative konsekvenser for dig.

Vi beklager meget, at hackerangrebet har kunnet finde sted, og vi vil gerne understrege, at vi har og også fremadrettet vil tage alle de forholdsregler, som det er muligt for os, for at undgå, at hackerangrebet får nogle konsekvenser for dig.

Hos Danske Tandplejere tager vi denne hændelse meget alvorligt. Derfor har vi efter konstateringen af problemet løbende været i dialog med Computer Camp, og vi har anmeldt hændelsen til Datatilsynet. Vi vil også fortsat følge løbende op over for Computer Camp, og vi vil sørge for, at du kan læse seneste nyt om status på hackerangrebet på vores hjemmeside www.dansketandplejere.dk.

Derudover har vi sendt denne besked til medlemmer i Danske Tandplejere, for at du kan være opmærksom på sikkerhedsbruddet og reagere, hvis der eventuelt fremkommer tegn på, at dine oplysninger kan være blevet udsat for misbrug, hvilket vi dog som nævnt ikke har nogen konkret anledning til at tro vil være tilfældet.

borger.dk kan du i øvrigt finde vejledning og en række gode råd om, hvordan du undgår snyd.

Læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger